PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH
Od marca do maja 2024 roku uczniowie klas trzecich będą brali udział w realizacji programu profilaktycznego Wspólne kroki w Cyberświecie. Program został opracowany przez zespół doświadczonych profilaktyków współpracujących z Fundacją Poza Schematami. Składa się on z jedenastu 45-minutowych zajęć lekcyjnych oraz jednego dwu i półgodzinnego wspólnegospotkania dzieci, rodziców i opiekunów.
Głównym celem programu profilaktycznego Wspólne kroki w Cyberświecie jest ukształtowanie wśród dzieci wiedzy i umiejętności, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z Internetu i mediów elektronicznych, a także chronią przeduzależnieniem od nich. Zajęcia będą poświęcone zagadnieniom związanym z zasadami bezpiecznego i rozważnego używania mediów elektronicznych, a także rozwijaniu ważnych umiejętności dzieci, takich jak komunikacja, radzenie sobie z emocjami czy trudnymi sytuacjami.
KROK PIERWSZY - POZNAJEMY CYBERŚWIAT
CELE
Podczas pierwszych zajęć uczniowie dowiedzieli się, że podczas spotkań będą rozmawiać o bezpiecznym zachowaniu w cyberprzestrzeni oraz możliwościach pozytywnego wykorzystania Internetu w naszym codziennym życiu. Brali udział w dyskusji dotyczącej Internetu i tego, dlaczego warto z niego korzystać. Dowiedzieli się co to jest blog i poznali zasady jego prowadzenia.
KROK DRUGI - DOBRE MANIERY
CELE
Na drugim spotkaniu uczniowie rozmawiali o zasadach dobrego zachowania. Dowiedzieli się, że zasady są nam potrzebne, bo pomagają w codziennym życiu, a dobre maniery w sieci to NETYKIETA. Rozmawiali również o właściwych i niewłaściwych zachowaniach dzieci w sieci i już wiedzą czego nie powinny robić oraz jak powinny wyglądać zamieszczane w internecie informacje. Podczas tych zajęć uczniowie wykonywali zadania, które pozwoliły im poznać i utrwalić zasady jakie należy stosować podczas korzystania z Internetu:
KROK TRZECI - BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
CELE
Podczas trzeciego spotkania uczniowie rozmawiali o bezpiecznych i niebezpiecznych zachowaniach w Internecie. Każda grupa dostała karteczki z opisami różnych czynności i arkusz podzielony na trzy kolory. Zadaniem dzieci było posegregowanie zdań i umieszczenie ich na w odpowiednim miejscu.
Kolor biały - to bezpieczna czynność,
Kolor czarny - to niebezpieczna czynność,
Kolor szary - to czynność, którą trudno ocenić.
Po wykonaniu i omówieniu tego ćwiczenia uczniowie rozmawiali o tym jakie mogą być skutki zagrożeń czyhających w Internecie – próbowali wczuć się w role osób znajdujących się w różnych, trudnych sytuacjach.
KROK CZWARTY - CYBERPORADCY DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA
CELE
Podczas czwartego spotkania uczniowie wcielili się w role cyberdoradców do spraw bezpieczeństwa w Internecie. Udzielali porad bohaterom komiksów, jak poradzić sobie w sytuacji zagrożenia np. gdy rozmawiamy z nieznajomym w sieci, nadmiernie korzystamy z Internetu i mediów elektronicznych, udostępniamy swoje dane osobowe, spotykamy się z hejtem, sięgamy po zakazane treści. Uczniowie dowiedzieli się, że jeśli napotkają na jakieś trudności lub złamią zasady korzystania z sieci koniecznie muszą porozmawiać z kimś dorosłym - z rodzicem, nauczycielem, opiekunem. Mogą też skorzystać z pomocy specjalistów dyżurujących w Bezpłatnym Telefonie Zaufania Dzieci i Młodzieży 116 -111
KROK PIĄTY - ROZMOWY W CYBERŚWIECIE
CELE
W trakcie piątego spotkania uczniowie rozmawiali o sposobach komunikowania się przez internet. Dowiedzieli się, że język szakala to język przemocy, a język żyrafy to język porozumienia. Podczas zajęć każdy uczeń losował zdania i oceniał jakim językiem posługuje się osoba używająca takich słów.
Język żyrafy to:
Język szakala to: