ul Zagłębiowska 25,
41-208 Sosnowiec

PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH

Od marca do maja 2024 roku uczniowie klas trzecich będą brali udział w realizacji programu profilaktycznego Wspólne kroki w Cyberświecie. Program został opracowany przez zespół doświadczonych profilaktyków współpracujących z Fundacją Poza Schematami. Składa się on z jedenastu 45-minutowych zajęć lekcyjnych oraz jednego dwu i półgodzinnego wspólnegospotkania dzieci, rodziców i opiekunów.

Głównym celem programu profilaktycznego Wspólne kroki w Cyberświecie jest ukształtowanie wśród dzieci wiedzy i umiejętności, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z Internetu i mediów elektronicznych, a także chronią przeduzależnieniem od nich. Zajęcia będą poświęcone zagadnieniom związanym z zasadami bezpiecznego i rozważnego używania  mediów elektronicznych, a także  rozwijaniu ważnych umiejętności dzieci, takich jak komunikacja, radzenie sobie z emocjami czy trudnymi sytuacjami.

KROK PIERWSZY - POZNAJEMY CYBERŚWIAT

CELE

  • kształtowanie umiejętności twórczego korzystania z Internetu, w tym umiejętności prowadzenia blogarozwój integracjzespołu klasowego

Podczas pierwszych zajęć uczniowie dowiedzieli się, że podczas spotkań będą rozmawiać o bezpiecznym zachowaniu w cyberprzestrzeni oraz możliwościach pozytywnego wykorzystania Internetu w naszym codziennym życiu. Brali udział w dyskusji dotyczącej Internetu i tego, dlaczego warto z niego korzystać. Dowiedzieli się co to jest blog i poznali zasady jego prowadzenia.

KROK DRUGI - DOBRE MANIERY

CELE

  • uświadomienie dzieciom istnienia zasad obowiązujących użytkowników Internetu i mediów elektronicznych
  • rozwój umiejętności korzystania z Internetu zgodnie z obowiązującymi zasadami

Na drugim spotkaniu uczniowie rozmawiali o zasadach dobrego zachowania. Dowiedzieli się, że zasady są nam potrzebne, bo pomagają w codziennym życiu, a dobre maniery w sieci to NETYKIETA. Rozmawiali również o  właściwych  i niewłaściwych zachowaniach dzieci w sieci i już wiedzą czego nie powinny robić oraz jak powinny wyglądać zamieszczane w internecie informacje. Podczas tych zajęć uczniowie wykonywali zadania, które pozwoliły im poznać i utrwalić zasady jakie należy stosować podczas korzystania z Internetu:

  • Bądź kulturalny
  • Używaj zwrotów grzecznościowych
  • Stosuj zasady poprawnej pisowni
  • Szanuj innych
  • Zastanów się zanim coś opublikujesz lub wypowiesz się w Internecie
  • Gdy spotkasz kogoś, kto nie przestrzega zasad zwróć się o pomoc do osoby dorosłej
  • Dbaj o kontrolę antywirusową urządzeń elektronicznych

PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH   PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH    PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH   PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH  

PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH    PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH

PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH   PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH

KROK TRZECI - BEZPIECZEŃSTWO W SIECI

CELE

  • przekazanie dzieciom niezbędnej wiedzy na temat bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań w Internecie
  • doskonalenie umiejętności prowadzenia bloga

Podczas trzeciego spotkania uczniowie rozmawiali o bezpiecznych  i niebezpiecznych zachowaniach w Internecie. Każda grupa dostała karteczki z opisami różnych czynności  i arkusz podzielony na trzy kolory. Zadaniem dzieci było posegregowanie zdań i umieszczenie ich na w odpowiednim miejscu. 

Kolor biały - to bezpieczna czynność,

Kolor czarny - to  niebezpieczna czynność,

Kolor szary - to czynność, którą trudno ocenić.

Po wykonaniu i omówieniu tego ćwiczenia uczniowie rozmawiali o tym jakie mogą być skutki zagrożeń czyhających w Internecie – próbowali wczuć się w role osób znajdujących się w różnych, trudnych sytuacjach.

PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH   PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH

PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH    PROGRAM PROFILAKTYCZNY „WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE” DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH

KROK CZWARTY - CYBERPORADCY DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA

CELE

  • zwiększenie wiedzy na temat zagrożeń: nadmierne spędzanie czasu wolnego z użyciem mediów elektronicznych i Internetu, cyberprzemoc, hejtowanie, niebezpieczne treści i niebezpieczne znajomości

Podczas czwartego spotkania uczniowie wcielili się w role cyberdoradców do spraw bezpieczeństwa w Internecie. Udzielali porad bohaterom komiksów, jak poradzić sobie w sytuacji zagrożenia np. gdy rozmawiamy z nieznajomym w sieci, nadmiernie korzystamy z Internetu i mediów elektronicznych, udostępniamy swoje dane osobowe, spotykamy się z hejtem, sięgamy po zakazane treści. Uczniowie dowiedzieli się, że jeśli napotkają na jakieś trudności lub złamią zasady korzystania z sieci koniecznie muszą porozmawiać z kimś dorosłym - z rodzicem, nauczycielem, opiekunem. Mogą też skorzystać z pomocy specjalistów dyżurujących w Bezpłatnym Telefonie Zaufania Dzieci i Młodzieży 116 -111

  Wspólne kroki w cyberświecie  Wspólne kroki w cyberświecie

KROK PIĄTY - ROZMOWY W CYBERŚWIECIE

CELE

  • poprawa kompetencji dzieci w obszarze używania języka bez przemocy

 W trakcie piątego  spotkania uczniowie rozmawiali o sposobach komunikowania się przez internet. Dowiedzieli się, że język szakala to język przemocy, a język żyrafy to język porozumienia. Podczas zajęć każdy uczeń losował zdania i oceniał jakim językiem posługuje się osoba używająca takich słów.

Język żyrafy to:

  • Mówienie o własnych uczuciach i o tym czego potrzebujemy.
  • Słuchanie innych i próba zrozumienia ich potrzeb.
  • Odnoszenie się do innych z szacunkiem, nawet jeśli mamy inne zdanie.Mówienie o tym co widzimy bez osądzania i oceniania.

 Język szakala to:

  • Krytykowanie i ocenianie innych, sprawianie im przykrości.
  • Stawianie żądań i oczekiwanie, że inni będą je spełniać bez względu na to jak się czują, czego potrzebują.
  • Narzucanie swojego zdania, nie patrząc, że ktoś może chcieć czegoś innego.
  • Obrażanie innych.

Wspólne kroki w cyberświecie      Wspólne kroki w cyberświecie

Wspólne kroki w cyberświecie       Wspólne kroki w cyberświecie

KROK SZÓSTY - GDY POZNAJEMY KOGOŚ PRZEZ INTERNET

CELE

  • zwiększenie wiedzy uczniów na temat potencjalnych możliwości i zagrożeń wiążących się z nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji przez Internet
  • uświadomienie dzieciom specyficznych cech kontaktu za pośrednictwem mediów elektronicznych i Internetu

W trakcie szóstego  spotkania uczniowie próbowali odpowiedzieć na pytania:

Czy jesteśmy anonimowi w Internecie? Czy zawsze wiemy z kim rozmawiamy w sieci? Co myśli i czuje osoba, która do nas pisze.

Realizując ćwiczenie z wiadomościami wrzucanymi do pudełka przekonali się, że nie zawsze jesteśmy w stanie rozpoznać z kim rozmawiamy komunikując się za pośrednictwem Internetu i mediów elektronicznych.

 Uczniowie  pracowali  w dwóch  grupach: 

ZIELONI – odpowiadali na pytanie w jaki sposób Internet pomaga w poznawaniu ludzi i utrzymywaniu z nimi kontaktu. Oto ich pomysły:
– dzięki internetowi możemy poznawać ludzi z całego świata
– możemy komunikować się z bliskimi przebywającymi daleko
– możemy bardzo szybko wymieniać informacje
– Internet jest oknem na świat dla ludzi niepełnosprawnych

CZERWONI – szukali odpowiedzi na pytanie dlaczego należy być ostrożnym poznając kogoś w sieci. Oto co wypracowali:
– nie mamy pewności kto jest po drugiej stronie, czy jest tym za kogo się podaje
– nie wiemy czy wiadomości, które odbieramy są prawdziwe
– nie wiemy co może stać się w sieci z naszymi wiadomościami
– nie wiemy co czuje i jak zachowuje się osoba, która do nas pisze
– nie wiemy jakie może mieć zamiary nieznajomy z Internetu

Wspólne kroki w cyberświecie   Wspólne kroki w cyberświecie

KROK SIÓDMY - EMOCJE

CELE

  • poprawa umiejętności dzieci w zakresie rozpoznawania, nazywania i rozróżniania własnych i cudzych stanów emocjonalnych

Zadanie siódme wywołało wśród uczniów duże emocje. Wcielali  się w rolę głównych bohaterów kolejnych historii i wymieniali wszystkie emocje jakie znają. Pracując w grupach zastanawiali się w czym pomagają nam emocje na co dzień np. złość, strach, smutek i co mogłoby się stać, jeżeli byśmy ich nie czuli. Następnie w grupach dopasowywali hasła z rozsypanki zdaniowej do odpowiedniej nazwy emocji. Uczniowie doszli do wniosku, że wszystkie emocje są potrzebne. Każda z nich dostarcza ważnych informacji, które pomagają nam w codziennym życiu.

Wspólne kroki w cyberświecie    Wspólne kroki w cyberświecie

Wspólne kroki w cyberświecie