→→→

ul Zagłębiowska 25,
41-208 Sosnowiec

Logopeda


mgr  Mariola Jawień

PONIEDZIAŁEK
12:55 – 16:15

WTOREK
10:45 – 11:30

ŚRODA
12:55 – 13:40

CZWARTEK
13:50 – 14:35

 

Zadania logopedy w Szkole Podstawowej Nr 29 w Sosnowcu

W myśl obowiązujących przepisów zajęcia logopedyczne przeznaczone są dla uczniów
z zaburzeniami mowy, u których problemy artykulacyjne w znaczący sposób powodują zaburzenia kompetencji komunikacyjnych, utrudniają porozumiewanie się z otoczeniem oraz naukę szkolną.

Do zadań logopedy szkolnego w Szkole Podstawowej nr 29 w Sosnowcu należą:

  1. Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad wymowy i czuwanie nad jej prawidłowym rozwojem)
  • czuwanie nad rozwojem mowy i doskonalenie jej
  • prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalące mowę już ukształtowaną
  • współpraca z nauczycielami i specjalistami
  1. Diagnostyka (rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych)
  • przeprowadzanie badań mowy dzieci
  • zdiagnozowanie logopedyczne za pomocą Kwestionariusza obrazkowego oraz Karty Mowy Dziecka
  • udostępnienie wyników badań zainteresowanym nauczycielom i rodzicom
  1. Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom, mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem)
  • objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci
  • systematyczne prowadzenie  zajęć logopedycznych w szkole
  • ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny
  • usprawnianie funkcji oddechowo – fonacyjnych
  • usprawnianie słuchu fonematycznego
  • usprawnianie analizy i syntezy słuchowej
  • usprawnianie analizatora wzrokowego
  • wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
  • rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy
  • umiejętności wypowiadania się
  • wyrównywanie opóźnień mowy
  • korygowanie wad wymowy
  • stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego
  • usprawnianie procesów wzrokowo- ruchowo- słuchowych
  • wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzoną koordynacją
  • udzielanie porad i wskazówek rodzicom w celu uzyskania lepszych efektów terapii
  • prowadzenie zeszytów zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalenia w domu
  • kierowanie na badania specjalistyczne: foniatryczne, laryngologiczne, audiometryczne, ortodontyczne w razie konieczności – neurologiczne.
  • poinstruowanie nauczycieli o sposobach korekty wad wymowy z dziećmi objętymi terapią

Niezmiernie ważna jest tu systematyczność w ćwiczeniach i rzetelność współpracy logopeda – rodzic. To właśnie ona w decydującej mierze decyduje o długości i skuteczności terapii.

 

 Logopeda

 Mariola Jawień