→→→

ul Zagłębiowska 25,
41-208 Sosnowiec

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Klasa 6b w dniach 30 - 31 marca br. realizowała zagadnienia z IV modułu pt. EMPATIA. Zajęcia rozpoczęliśmy wypełniając emocjometr i podobnie uczyniliśmy na ich zakończenie. Uczniowie przystąpili do akcji „Przygody kolorowej skarpetki” w ramach projektu „Emocje”. Otrzymali dyplomy za udział w tej akcji a szkoła i prowadzący zajęcia podziękowanie za propagowanie praw ludzi z zespołem Downa i takiej integracji z nimi, by zapewnić im należne miejsce w społeczeństwie. Zdjęcia pacynek wykonanych ze skarpetek wzięły również udział w szkolnej akcji przeprowadzonej przez pedagoga szkolnego z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa, który co roku obchodzony jest 21 marca.

Jak podaje słownik PWN empatia to «umiejętność wczuwania się w stan wewnętrzny drugiej osoby». Uczniom termin ten nie był odległy. Potrafili go omówić i podać przykłady jego przejawów z własnego doświadczenia. Obejrzeliśmy prezentację przygotowaną do nauczania zdalnego, prezentującą filmy dotyczące zagadnienia emaptii, m.in. przygotowane przez psychologa p. Michała Borkowskiego „bycojcem.pl”. Empatia stanowi klucz do dobrych relacji praktycznie w każdej sferze życia. Bywa, że inni zarzucają nam jej brak lub sami czujemy się w tej sferze trochę ułomni. Często okazując empatię drugiej osobie mówimy, że "wchodzimy w czyjeś buty". W takie buty z konkretnymi opisami problemów weszli uczniowie, udzielając rad i wsparcia. Empatia to nie jest tylko kwestia zwracania uwagi na to, czego inni potrzebują, co czują i myślą. To także umiejętność znajdowania empatii dla siebie, a w tym, niestety, mamy braki. Przeczytaliśmy tekst  „Antek i wycieczka do aquaparku...” ukazujący moc empatii oraz „Przypowieść o kolczastych jeżozwierzach”  Anny Jurek omawiając jego metaforyczny przekaz. Uczniowie zrozumieli, że każdy z nas ma kolce i każdy z nas czasami czuje się zraniony. Przedyskutowaliśmy problem „kolców” w przyjaźni i sposoby na ich pozbycie się. Uczniowie indywidualnie dokonali własnych wyborów ćwiczeń, dzieki którym zrozumieli, czym jest empatia: „Jak się czujesz”, „Moja emocja”, „Segregacja emocji”, „Moja wewnętrzna prognoza pogody”, „Karta podsumowania”, Karty pracy do przypowieści o jeżozwierzach”.

  Zadania z checklisty do IV modułu pozwoliły wychowankom określić dźwięki własnych emocji i poszerzyły ich dotychczasową wiedzę o empatii. Zrozumieli, że warto mówić o wsłanych uczuciach i emocjach, by uniknąć niezrozumienia ich odczuć przez inne osoby. Dowiedzieli się, gdzie w mózgu człowieka skrywa się ośrodek empatii. Nad empatią można pracować, bo nie każdy rodzi się z umiejętnością współodczuwania. Ludzie rodza się z empatią, ale nie wszyscy ją posiadają w takim samym stopniu natężenia. Poziom empatii zależy od przekazanych nam genów. Aby poczuć empatię, musimy widzieć emocje u drugiego człowieka. Empatia pomaga nawiązywać relacje z innymi ludźmi. Empatia to jeden z ludzkich talentów – to taki szósty zmysł.

 

                                                                  Wychowawczyni klasy 6b

                                                                Katarzyna Pliszke-Rozińska

 

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

Sprawozdanie z realizacji checklisy IV modułu EMPATIA innowacji pedagogicznej pt. „Emocje”

 

Podziękowanie za udział w przygodzie kolorowej skarpetki