→→→

ul Zagłębiowska 25,
41-208 Sosnowiec

Sprawozdania z realizacji III modułu innowacji EMOCJE

Z początkiem lutego uczniowie klasy 6b realizując kształcenie na odległość wykonali zadania III modułu zatytułowanego MOC SŁÓW w ramach innowacji pedagogicznej Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, w której wykorzystałam własne pomysły. W czasie zajęć uczniowie uzupełnili Emocjometr. Zaplanowany cykl zajęć rozpoczęłam od emisji „Bajki o ciepłym i puchatym”. Następnie obejrzeliśmy film o „Mocy Słów i czynów”, który pobudził uczniów do refleksji na temat bycia miłym i uśmiechniętym na co dzień, gdyż to dodaje nam mocy sprawczej i witalności. Życzliwe nastawienie do ludzi wraca do nas jak bumerang i w sumie nic nie kosztuje. Wolimy widzieć uśmiechnięte twarze osób, które mijamy w pośpiechu każdego dnia, niż złe i zgorzkniałe, bo to nie napawa optymizmem. Zapoznaliśmy się z prezentacją przygotowaną z myślą o zdalnym nauczaniu. Uczniowie wykonali wiele prac plastycznych, w tym dotyczących puchatych i kolczastych słów, które ozdobiły klasową wystawę. Podsumowując ten etap rozważań zaprezentowałam animację o mocy słów i dobrych uczynków, która potwierdziła nasze przemyślenia i wnioski.

Kolejne zajęcia dotyczyły sprawczej mocy słów, czyli hejtu, tolerancji i dyskryminacji. Mamy opracowany Klasowy kontrakt, który stanowi zbiór zasad pracy oraz reguł obowiązujących podczas zajęć szkolnych, do którego zawsze uczniowie mogą się odwołać. Klasa uczestniczyła już w zajęciach poświęconych empatii w trakcie których poznała „zasady dobrej rozmowy” i tajniki aktywnego słuchania. Rozpoczęliśmy dyskusję (burzę mózgów) dotyczącą mowy nienawiści. Uczniowie wskazywali na podłoże tego zjawiska oraz cechy szczególne wyróżniające hejterów. Zwrócili uwagę na przejawy szkolnej nienawiści i tego, jakie skutki niesie. Problem ten wywołał wiele emocji i pobudził ich do polemiki. Poznali sposoby radzenia sobie z hejterami oraz konsekwencje prawne takich zachowań. Przeanalizowaliśmy prezentację „Serce żyrafy w komunikacji”, mówiącą o nacechowaniu emocjonalnym wyrazów. Na zakończenie wspólnych rozważań na temat dyskryminacji, hejtu i tolerancji obejrzeliśmy filmik Urodziny Maćka oraz spot reklamowy „Słowa krzywdzą”, z których jednoznacznie wynika, że słowa mają sprawczą moc i tylko od nas zależy, jaką siłą je obdarzymy.

Na lekcjach języka polskiego uczniowie wypełniali karty pracy z nazwami uczuć ukrytymi w rozsypankach literowych, do których dopisywali antonimy i synonimy. Następnie szeregowali je wg stopnia nasilenia cechy, uczucia lub emocji, zastępując je związkami frazeologicznymi o podobnym znaczeniu. Za pomocą koła, czterech kresek i trzech kropek rysowali emotikon obrazujący złość. Podczas zajęć zwróciłam uwagę uczniów na postać tytułowego bohatera lektury Bilba Bagginsa, który początkowo sam nie wierzył w siebie i nie doceniał drzemiącej w nim „sprawczej mocy”, która okazała się niezastąpiona podczas wędrówki z krasnoludami do Samotnej Góry. Niepozorny hobbit nierzadko ratował z opresji swoich kompanów, narażając swe zdrowie i życie. Dzięki wsparciu Gandalfa poznał swą wartość i zrozumiał, że „inny” nie oznacza gorszy.

Każdy z nas skrywa coś niepowtarzalnego i wspaniałego, co tylko czeka, by wypłynąć na światło dzienne. Kiedy to nastąpi, pod wpływem chwili czy sprzyjającej sytuacji, będziemy w stanie pokonać swoje słabości i udowodnić innym swą wyjątkowość, odwagę i hart ducha. Taka metamorfoza z pewnością przyniesie akceptację swoich kompleksów, pewność siebie i radość z życia!

 

                                                                                                   Wychowawczyni klasy 6b

                                                                       Katarzyna Pliszke-Rozińska

Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III

Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III

Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III

Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III

Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III

Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III

Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III Międzynarodowego projektu edukacyjnego „Emocje”, moduł III