INNOWACJA PEDAGOGICZNA - klasa 1b
Rok szkolny - 2021/2022
„Przyłapani na dobrym zachowaniu”
Autor:
Anna Bierzyńska
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy I b. Czas realizacji innowacji obejmuje pierwsze półrocze roku szkolnego 2021/2022.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach edukacji wczesnoszkolnej, każdego dnia
w trakcie cyklu prowadzonych zajęć.
Niniejsza innowacja ma na celu integrowanie zespołu klasowego, nawiązywanie poprawnych relacji rówieśniczych
Założenia ogólne:
- Innowacja skierowana jest do uczniów klasy I b.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
– zapoznanie uczniów ze swoimi mocnymi stronami,
– wdrożenie pracy metodą wzmocnień pozytywnych,
– wykorzystanie przekazywania informacji pozytywnych rodzicom dla wzmocnienia efektu wprowadzonych działań,
Cel główny innowacji:
- poprawa relacji rówieśniczych oraz zintegrowanie zespołu dzieci w klasie.
Cele szczegółowe innowacji:
uczniowie doświadczają:
- pozytywnych wzmocnień w postaci pochwał, miłych doświadczeń w relacjach, uwag do rodziców podkreślających właściwe zachowanie ich dzieci,
- wzmocnienia samooceny, poczucia akceptacji i przynależności,
- rozbudzania szacunku dla odmienności i różnorodności,
- rozbudzania empatii,
- wdrażania do samodzielnego formułowania myśli, poglądów,
- dzielenia się z innymi własnymi doświadczeniami i przeżyciami
- rozwijania kompetencji językowych dziecka (m. in. wzbogacanie słownictwa, dbałość o poprawność stylistyczną i gramatyczną wypowiedzi, wypowiadanie się na podany temat).
Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
uczniowie:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż informacje jakie sobie przekazują mogą być oparte o gotowe piktogramy ale także o puste pola, które mogą uzupełniać zgodnie
z zauważonymi przez siebie pozytywnymi zachowaniami
- Wykorzystują możliwości jakie daje otrzymywanie pozytywnych informacji na swój temat
- Mają możliwość wzmocnienia swojej samooceny oraz pogłębienia pozytywnych relacji
w klasie
- Uczą się zwracać uwagę na pozytywne zachowania i je doceniać.
Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z pracy metodą wzmocnień pozytywnych. Ważnym elementem jest angażowanie rodziców, którzy będą mogli otrzymać pozytywne informacje o swoim dziecku. Wszyscy uczniowie dostaną możliwość wzmocnienia swojej samooceny oraz nawiązania bliższych relacji z rówieśnikami.
Sposób realizacji:
Dzieci codziennie na koniec zajęć będą na przygotowanych karteczkach rysowały
POZYTYWNE rzeczy, na których przyłapano inną osobę – tak często jak tylko to jest możliwe. Karteczka będzie przekazywana osobie której dotyczy.