Ostatnia aktualizacja 12 listopada 2018 r.

Szkoła Podstawowa nr 29

im. Władysława Broniewskiego w Sosnowcu

RODZINNA WYCIECZKA DO SANDOMIERZA

20 października 2018 roku grupa uczniów i rodziców, pod opieką nauczycieli, udała się na wycieczkę do Sandomierza.
Po kilku godzinach podróży, na Rynku Sandomierskim czekał na nas niezwykle miły pan przewodnik, który zabrał nas na spacer po Sandomierzu. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od obejrzenia panoramy miasta z Bramy Opatowskiej. Następnie przeszliśmy do „Zbrojowni” gdzie czekało na nas wiele atrakcji. W tym wyjątkowym muzeum można było przymierzać kolczatki, hełmy, kapelusze, suknie, a rycerz, który czekał na nas w zabawny sposób opowiedział o historii Sandomierza, włączając do wspólnej zabawy dzieci. Pan przewodnik pokazał nam również Ratusz oraz zabrał nas na dziedziniec zamkowy skąd podziwialiśmy piękną panoramę.
Sandomierz dzięki swojemu położeniu na siedmiu wzgórzach oraz systemowi ciągnących się pod miastem podziemnych korytarzy nazywany jest „Małym Rzymem”. Pokonaliśmy tę podziemną trasę turystyczną słuchając przy tym legend i opowieści z historii miasta. Podczas podziemnej wędrówki, liczącej około 500 metrów, usłyszeliśmy m.in. legendę o Halinie Krępiance, która użyła podstępu, sprowadzając Tatarów do podziemnych korytarzy, dzięki czemu Sandomierz został ocalony.
Po zwiedzeniu sandomierskich lochów przeszliśmy tzw. Uchem Igielnym, czyli Furtą Dominikańską, będącą częścią murów obronnych miasta. Nazwa Furta Dominikańska odnosi się do faktu, że dawniej było to miejsce, ułatwiające komunikację pomiędzy braćmi z dwóch klasztorów dominikańskich. Legenda mówi, że Ucho Igielne lubi zamykać się wtedy, gdy przechodzi przez nie osoba mająca wiele na sumieniu.
Po przejściu przez Furtę Dominikańską wyruszyliśmy w pieszą wędrówkę wzdłuż charakterystycznych dla Sandomierza i okolic form terenu, jakimi są wąwozy lessowe. Dotarliśmy wprost do kościoła św. Jakuba, pochodzącego prawdopodobnie z 1236 r., będącego jednym z najstarszych kościołów wzniesionych w całości z cegły na terenie Polski, a nawet Europy.
Po wysłuchaniu historii związanej z tym kościołem wyruszyliśmy w dalszą wędrówkę. Wiodła ona najbardziej malowniczym i najbardziej znanym wąwozem – Wąwozem Królowej Jadwigi.
Po kilkugodzinnym zwiedzaniu i przerwie na posiłek, udaliśmy się na nadwiślańską przystań, skąd odpłynęliśmy statkiem w rejs po Wiśle, podziwiając panoramę Starego Miasta oraz nadwiślańską faunę i florę w jesiennej odsłonie.
To był ostatni punkt naszej jesiennej wycieczki, którą zainaugurowaliśmy Rodzinne Wyjazdy w roku szkolnym 2018/2019. Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni w bardzo późnych godzinach wieczornych wróciliśmy do domu.