Ostatnia aktualizacja 31 sierpnia 2018 r.

Szkoła Podstawowa nr 29

im. Władysława Broniewskiego w Sosnowcu

Uczniowie naszej szkoły uczestnikami międzynarodowej wymiany uczniów w Portugalii

W dniach 09-15 kwietnia 2018 roku grupa uczniów z klasy 7 a i 7 b, pod opieką nauczycieli – Pani Joanny Szczęsny - wicedyrektor szkoły i Pani Ewy Węgrzyńskiej – koordynatora projektu, uczestniczyła w międzynarodowej wymianie uczniów, która miała miejsce w portugalskiej szkole CENTRO DE EDUCAÇÃO INTEGRA  w São João da Madeira i związana była z realizacją projektu Erasmus + “Let’s become Mathematicians, shall we?”.

W tym międzynarodowym spotkaniu wzięli udział również uczniowie i nauczyciele ze szkół z Norwegii, z Włoch, z Litwy, z Węgier i oczywiście gospodarze.

Wszyscy wspólnie spędzili czas przebywając przez pięć dni w szkole, na specjalnie przygotowanych dla nich zajęciach rozwijających wiedzę i umiejętności głównie matematyczne.

Uczniowie zakwaterowani byli przez trzy noce w hotelu oraz przez kolejne trzy noce u rodzin portugalskich.

JAK PRZEBIEGAŁA WIZYTA W PORTUGALII ? – RELACJA DZIEŃ PO DNIU

15 IV 2018 r. - DZIEŃ 1

Dzień rozpoczęliśmy dość wcześnie, bo o godzinie 2:40. Wszyscy punktualnie wstawiliśmy się na miejsce zbiórki, skąd busem odjechaliśmy na Lotnisko Kraków – Balice. O godzinie 4:00 byliśmy już po odprawie i czekaliśmy do godziny 6:00 na pierwszy lot do Monachium. Dla niektórych był to pierwszy lot samolotem, ale jak się później okazało, było to całkiem fajne przeżycie. W Monachium na lotnisku chwila przerwy i kolejny lot do Porto. O godzinie 11:00 czasu miejscowego (godzina 10:00 w Polsce) byliśmy na miejscu. Po odebraniu bagaży, pojechaliśmy busem do hotelu w São João da Madeira. Pogoda nie było najlepsza – było chłodno, wietrznie i deszczowo. Ponieważ był to dzień, w którym wszystkie szkoły docierały na miejsce, więc mieliśmy czas dla siebie. Po rozpakowaniu bagaży, zwiedziliśmy okolicę. Wieczorem była chwila relaksu dla uczniów i zabawę w hotelowym basenie.

16 IV 2018 r. - DZIEŃ 2

O 8:40 wyruszyliśmy z hotelu do szkoły, do której nie było daleko. Ponieważ pogoda była brzydka, było zimno i padał deszcz, to spod hotelu zabrał nas szkolny bus. Pobyt w szkole rozpoczęliśmy od „zameldowania” się w bibliotece szkolnej, która była stałym punktem spotkań międzynarodowej grupy uczniów i nauczycieli. Gospodarze przedstawili nam krótką informację o swojej szkole. Poinformowano nas, że uczniowie podczas pobytu będą zdobywali 6 sprawności i za każdą będą otrzymywali odznaki. Mogliśmy przystąpić do zwiedzania szkoły. Odwiedziliśmy dzieci  w żłobku i w przedszkolu. Obserwowaliśmy różne zajęcia matematyczne w klasach młodszych i starszych. Braliśmy udział w ciekawych zajęciach w laboratorium chemicznym. Po krótkiej przerwie czekał nas pierwszy publiczny występ przed społecznością szkolną – uczniami i nauczycielami oraz przed uczestnikami międzynarodowej wymiany uczniów. Ale nasza szkolna drużyna bez najmniejszych problemów sprostała zadaniu i zaprezentowała swoje miasto i szkołę. Uczniowie opowiadali i pokazywali slajdy przygotowanej prezentacji multimedialnej. Po wszystkich wystąpieniach w stołówce szkolnej zjedliśmy wspólny obiad. Po obiedzie odbyły się kolejne zajęcia w szkole – zajęcia z robotyki z wykorzystaniem robotów edukacyjnych „Bee-Bot”, warsztaty gry w szachy oraz zajęcia matematyczne, w czasie których uczniowie zagrali w bardzo popularną w Portugalii grę matematyczną „24 Game”. Na koniec pierwszego dnia, po wspólnej kolacji w szkole, wróciliśmy do hotelu, aby odpocząć i przygotować się do kolejnego dnia, który zapowiadał się również bardzo intensywnie.

17 IV 2018 r. - DZIEŃ 3

O 8:40 pod hotel przyjechał szkolny bus, aby zabrać nas do szkoły. Uczniowie zabierali swoje bagaże, gdyż od tego dnia mieszkali u rodzin portugalskich. Zajęcia w szkole rozpoczęły się od prezentacji „The best practices” – najlepszych praktyk wykorzystywanych na zajęciach matematyki. Jako pierwsi przygotowane przez siebie gry i zabawy matematyczne przedstawili nam uczniowie z Włoch i z Litwy. Wszyscy się uczyliśmy,  bawiąc się przy tym jednocześnie. Po krótkiej przerwie, podzielono uczniów na 3 grupy. Pierwsza grupa brała udział w „Cooking challange” i jej zadaniem było przygotowanie bez pieczenia ciasteczek czekoladowo-kokosowych (umiejętności matematyczne się przydały, gdyż należało odmierzać produkty, obliczać proporcje itp.) Druga grupa wzięła udział w zajęciach sudoku, a trzecia  w multimedialnych zajęciach matematycznych „SuperTmatik”. Po naprawdę dużych emocjach, zjedliśmy obiad. Po nim udaliśmy się na halę sportową. Rozpoczęły się kolejne emocje – rywalizacja sportowa połączona z zadaniami matematycznymi. Kolejna świetna zabawa. Po krótkiej przerwie wszyscy przeszliśmy do biblioteki szkolnej, gdzie oczekiwaliśmy na spotkanie z rodzinami uczniów szkoły goszczącej nas. Było to ogromne przeżycie dla wszystkich, gdyż właśnie w tym dniu wszyscy uczniowie udali się do rodzin portugalskich, które zgodziły się gościć ich u siebie w domu przez kolejne trzy dni pobytu w Portugalii. Po przedstawieniu rodzin, wymianie informacji z nauczycieli (opiekunami wyjazdu) uczniowie rozjechali się do domów i tam spędzali czas. Był to znakomity czas dla uczniów, na poznanie obyczajów i zwyczajów, kultury Portugalii, ale przede wszystkim na sprawdzenie swoich praktycznych umiejętności językowych. W tym samy czasie nauczyciele pozostali w szkole do późnych godzin wieczornych, aby pracować na projektem.

18 IV 2018 r. - DZIEŃ 4

O godzinie 8:45 spotkaliśmy się wszyscy w Urzędzie Miasta São João da Madeira . Odbyło się bardzo miłe spotkanie z władzami tego miasta. Jednak przed nim samym uczniowie podzieli się z nami swoimi wrażeniami i  opowiadali o pierwszych chwilach pobytu w rodzinach portugalskich. Wszyscy byli naprawdę bardzo zadowoleni.  Po powrocie do szkoły mogliśmy przystąpić do pracy. Tym razem szkoły z Węgier i z Portugalii przedstawiły nam swoje ciekawe gry i zabawy matematyczne, które uznano za najlepsze praktyki na lekcjach matematyki. Po tych zajęciach warsztatowych, zjedliśmy obiad. O obiedzie każda szkoła zaprezentowała przygotowaną przez siebie autorską wersję Gry Monopoly. Nasza szkoła przygotowała grę „Welcome to Sosnowiec.” Po prezentacji przyszedł czas na wymianę gier i kolejne emocje związane z grą. Po skończonych zajęciach w szkole, uczniowie z rodzinami goszczącymi ich wrócili do domu, a nauczyciele zostali w szkole, aby dalej pracować nad projektem.

19 IV 2018 r. - DZIEŃ 5

O godzinie 8:45 spotkaliśmy się wszyscy w szkole, aby udać się do Muzeum Kapeluszy. Warto pamiętać, że São João da Madeira znane jest niemal na całym świecie z produkcji kapeluszy. Po powrocie z muzeum, nasza szkolna drużyna przystąpiła do działania i wraz ze szkołą z Norwegii zaprezentowała przygotowane gry i zabawy matematyczne. Nasi uczniowie spisali się na medal. Nie tylko świetnie wypadli podczas prezentacji, ale jeszcze znakomicie odnaleźli się w roli nauczycieli. Po obiedzie przygotowywaliśmy się do “Final Cultural Show”, w którym udział wzięli rodzice, nauczyciele i uczniowie. Każda szkoła przedstawiła piosenkę, taniec, legend związaną z kulturą swojego kraju. Ponadto wszyscy uczniowie otrzymali upominki od gospodarzy. Na koniec dnia odbyła się w szkole wspólna pożegnalna kolacja z rodziacmi, nauczycielami i uczniami. Kolację przygotowali pod opieką nauczycieli najstarsi uczniowie w szkole, którzy szkolą się w fachu kucharza i kelnera. Po kolacji uczniowie wrócili do rodzin i spędzili tam ostatnią noc.

20 IV 2018 r. - DZIEŃ 6

W sobotę uczniowie przyjechali z rodzinami pod hotel. Zapakowaliśmy bagaże do autokaru i pojechaliśmy na wycieczkę do Porto. Pogoda zrobiła nam niespodziankę, gdyż był to pierwszy ciepły i słoneczny dzień. Po przyjeździe na miejsce udaliśmy się do Vila Nova de Gaia, skąd jest najlepszy widok na Porto, a następnie na przejażdżkę Teleferico de Gaia nad Douro. Trasa kolejki nad rzeką jest krótka, ale dała nam okazję do obejrzenia panoramy miasta i sfotografowania jej z innej perspektywy. Po wyjściu z kolejki udaliśmy się na rejs statkiem po rzece Douro. Po skończonym rejsie przeszliśmy  dwupoziomowym mostem z kutego żelaza - Ponte Dom Luis I do starej, ale niezwykle urokliwej części Porto, znajdującej się po drugiej stronie rzeki Douro. Typowe dla większości miast z długą historią określenie "stare miasto" odnosi się w Porto do obszaru położonego w granicach wyznaczonych przez średniowieczne mury miejskie, który w całości został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO. Po obiedzie mieliśmy czas aby pospacerować deptakiem i kupić pamiątki. Na zakończenie wycieczki odbyła się wspólna pożegnalna kolacja. Po niej zostaliśmy w hotelu w pobliżu lotniska w Porto.

21 IV 2018 r – DZIEŃ 7

Wszystko co dobre szybko się kończy i pora wracać do domu. Pobudka w środku nocy - o godzinie 3:00, mieliśmy to szczęście, ze hotel znajdował się w odległości tylko 700 metrów od lotniska. Pierwszy lot do Frankfurtu, a następnie kolejny do Krakowa – Balic. Po wylądowaniu czekała na nas „niespodzianka”, o której poinformowano nas na lotnisku. Nie wróciły z nami nasze bagaże (zostały we Frankfurcie, gdyż nie zdążono ich przepakować na kolejny lot). Busem wróciliśmy do Sosnowca, a bagaże doleciały kolejnym lotem. (kurier późnym popołudniem dostarczył nam je do domów)

Wyjazd uważamy za bardzo udany, pouczający i niezwykle emocjonujący.

Kolejna międzynarodowa wymiana uczniów już w marcu 2019 roku, a jej gospodarzem będzie nasza szkoła.